Hofstede Tweewielers is een echt familiebedrijf.

Menig tweewieler retailer zal jaloers zijn op Johan Hofstede (61) die met zijn zaak verzekerd is van opvolging: zijn zoons Mark (32), Peter (29) (mede-eigenaren) en schoonzoon Koen (42) staan ieder in een vestiging van het bedrijf. “We runnen allemaal onze eigen winkel en maken er elke maand een competitie van wie het het beste gedaan heeft.”

Binnenkijken bij Hofstede Tweewielers: ‘gezonde competitie tussen vader en (schoon)zoons’
Peter (links), vader Johan (midden) en Mark Hofstede zien volop kansen voor fysieke winkels.
De zaak van Johan Hofstede in het Achterhoekse Beltrum is de hoofdvestiging van Bike Totaal Hofstede. Zijn vrouw Marijke is ook actief in het bedrijf en doet al ruim dertig jaar de boekhouding en administratie.
Oudste zoon Mark werkte bij Landewé in de vestiging Enschede-Zuid en jongste zoon Peter deed de opleiding Fietstechnicus bij Gazelle en werkte bij meerdere winkels.

Te jong om de zaak over te doen

Toen Mark in 2008 aangaf wel in de zaak te willen komen, was Johan daar erg blij mee: “Dat is natuurlijk fantastisch, dat had ik nooit durven dromen. Als de jongens niet in de zaak waren gekomen, was ik op een gegeven moment langzaam gaan afbouwen. Maar ik voelde me in 2008 nog te jong om de zaak over te doen. En we waren het er wel over eens dat meerdere kapiteins op één schip niet werkt. We besloten een extra filiaal voor Mark te openen in Borculo.”

In 2008 begon Mark in Borculo met een tweede filiaal. Mark: “Ik had natuurlijk ervaring met het werken in een kleine winkel. We kozen voor Borculo omdat we in Beltrum regelmatig klanten uit Borculo hadden. We begonnen met een kleine winkel, maar wel met een volledige werkplaats en een klein assortiment fietsen.”

Vestiging Borculo groeit uit het jasje

De vestiging Borculo liep zo goed dat 7 jaar later werd besloten een groter pand te bouwen. “We vonden een perfecte locatie, aan een drukke weg, aan de rand van het centrum”, vertelt Mark. “In deze winkel kan ik een groter assortiment laten zien. Vanaf het moment dat we geopend waren, hebben we een mooie omzetgroei doorgemaakt. Inmiddels zijn ben ik al bijna 11 jaar het gezicht van Borculo en ik zie nog genoeg mogelijkheden voor groei.”

Facts: Bike Totaal Hofstede Tweewielers.

Vestigingsplaatsen: Beltrum (hoofdvestiging), Borculo, Groenlo en Ruurlo
Ondernemers: Johan en Marijke Hofstede, zonen Mark en Peter, schoonzoon Koen
Winkeloppervlak: 800 m2 (Beltrum)
Werkplaatsoppervlak: 50m2 (Beltrum)
Magazijnoppervlak: 50m2 (Beltrum)
Aantal medewerkers: 7 fulltimers, 1 parttimer
Locatie: midden in het dorp (Beltrum)

Ondertussen begon het ook bij zoon Peter te kriebelen: “Ik had drie maanden de winkel in Borculo gerund omdat Mark op vakantie ging. Maar ik wilde niet bij mijn vader in Beltrum werken. Dat werkt niet, daarvoor zijn we te verschillend. Samen hebben op de kaart gekeken: wat is ons rayon en waar kunnen we meer uithalen? Zo kwamen we op Ruurlo, daar zagen we groeikansen.”

Nieuwe winkel op onbekend terrein

De winkel in Ruurlo was een echte uitdaging. Peter vertelt: “In Ruurlo hadden we nauwelijks bestaande klanten. Achterhoekers kijken eerst de kat uit de boom en het duurde best lang voordat we het vertrouwen gewonnen hadden. Maar dat vond ik extra leuk. In het begin moest ik veel extra service verlenen en zoeken naar wat de Ruurloër wil. Na 5 jaar liep het prima. En toen was ik wel weer toe aan een nieuwe uitdaging.”

Peter ging op zoek en kreeg een kans in Groenlo. “Daar zat een grote tweewielerzaak van twee broers, waarvan er één onverwachts overleed. De andere was al op leeftijd. Ze hadden geen overnamekandidaat. Wij hebben veel klanten in Groenlo en veel mensen kennen de naam Hofstede omdat mijn opa in het verleden een smederij had. Ik ben gaan praten en we hebben de winkel overgenomen. Vanaf dag één loopt het goed in Groenlo.”

Voorkeur voor eigen mensen als gezicht van het bedrijf
Wanneer de overstap van Peter van Ruurlo naar Groenlo ter sprake komt, vult Johan zijn zoon aan: “We hadden het geluk dat mijn schoonzoon Koen aangaf dat hij de vestiging in Ruurlo wel wilde runnen. Hij werkte al hier in Beltrum en dat kwam perfect uit. We werken het liefst met eigen mensen en nemen liever geen vreemde mensen aan om een winkel te runnen.” Peter vult aan: “Iedereen moet het Hofstede-gevoel ademen, als je dat niet doet, wordt het heel lastig.”

Klanten komen echt voor Mark of Peter

Mark: “We krijgen wel eens de vraag of we niet meer zaken willen openen. Ik zou het misschien best willen, maar dan moet je daar ook het juiste personeel hebben. Klanten komen echt voor Mark of Peter. Ze moesten in Ruurlo ook erg wennen toen Peter wegging. Maar Koen heeft het perfect overgenomen. Hij past bij de mensen in Ruurlo. Sowieso zit er een heel groot verschil tussen mensen in de diverse dorpen. Tussen Borculo en Ruurlo zit maar 7 kilometer, maar voor het gevoel is het net zo’n verschil als tussen Amsterdam en Rotterdam. Heel bizar. Het mooie is dat nu iedere persoon past bij het dorp of de stad waar hij in staat.”

Hofstede heeft een jong team. Doordat de werkzaamheden steeds breder worden, pleit het bedrijf voor een opleiding op niveau 4.

Opleiding niveau 4; goede zaak

Het team in de werkplaats van Hofstede is jong, de gemiddelde leeftijd ligt rond 26 jaar. “We zijn erg blij met ons personeel, ze krijgen veel vrijheid en worden gewaardeerd”, geeft Johan aan. De mannen denken dat het goed is dat naast niveau 3 ook een opleiding niveau 4 zou komen. Mark: “Door de open werkplaats is het steeds belangrijker dat iemand een fiets kan repareren, maar ook goed kan verkopen. Met niveau 4 kan daar nog bedrijfseconomische kennis aan toegevoegd worden. Er gebeurt in de winkel steeds meer, je moet klanten anders benaderen. Consumenten zijn veranderd, ze zijn kritisch en goed geïnformeerd. Daar moet je op kunnen inspelen.”

Als iemand nu voor een normale fiets komt, ben je bijna verbaasd

Johan geeft aan dat de verkoop in de winkel sowieso compleet is veranderd: “Als klanten vroeger kwamen voor een e-bike, dan mankeerde hij of zij iets. Als iemand nu voor een normale fiets komt, ben je bijna verbaasd. Klanten gaan zich ook verantwoorden waarom ze geen e-bike kopen.” Mark: “We verkopen ook veel aan schoolgaande jeugd. Die moeten hier best ver fietsen en hebben bijna allemaal een e-bike.” Johan: “Daaraan verkopen we veel tweedehands Sparta ION’s met een nieuwe accu.”
Op de vraag wat ze doen met tweedehands e-bikes zegt Peter: “Daar hebben we veel keus in. Jong gebruikte e-bikes zijn goed te verkopen met bestaande accu’s. Bij e-bikes ouder dan 5 jaar vervangen we de accu. Dan kunnen we deze met een goed gevoel verkopen, we willen geen gedoe achteraf. Bij de inruil houden we daar rekening mee.”

De werkplaatsen van de verschillende vestigingen zijn helemaal open.

Brandmelders en camerasysteem; zekerheid
In verband met de brandveiligheid heeft Johan Hofstede overal brandmelders hangen. “Gecombineerd met een camerasysteem op het rooksysteem. Peter woont naast de winkel. Als de rookmelder afgaat, kan hij op zijn telefoon zien of er brand is.” Verder wacht Johan af wat er vanuit Den Haag besloten gaat worden: “Tot nu toe is er nog niets verplicht, er zijn nog geen landelijke regels.”

Mark verwacht dat accukasten binnenkort verplicht zullen worden: “Verder denk ik denk dat er op den duur alleen nog maar dummy’s in de fietsen zitten, omdat je geen accu’s meer in het pand mag hebben. Ik denk dat we dan alleen een handjevol accu’s hebben liggen van de merken waar we mee werken. Die kunnen dan getest worden en als de e-bike verkocht is, bestel je een accu, die op voorraad liggen bij de fabrikant. Het zal me niet verbazen als het die kant opgaat.”

Naast een grote voorraad nieuwe (elektrische) fietsen heeft Hofstede Tweewielers ook een groot arsenaal gebruikte fietsen staan.

Internetverkoop houdt veel mensen uit de winkel

De tijd dat klanten met een uitdraai van internet binnenkwamen, lijkt voorbij. “Maar je hebt altijd een categorie mensen die gaan voor de prijs. Wij kiezen voor mensen die netjes en snel geholpen willen worden”, aldus Johan. “Maar er is een grote doelgroep die niet meer in de winkel komt, die bestelt gewoon online. Vroeger kreeg je eerder de kans doordat mensen met een briefje bij je kwamen. Ik denk dat er nu een grote doelgroep is die je de kans helemaal niet meer geeft. Die hebben al besloten en gekocht op internet. Die zie je dus niet meer in de winkel, waardoor je er voor je gevoel minder last van hebt, maar het gebeurt absoluut”, geeft Peter aan.

Komende 10 jaar forse groei Johan, Mark en Peter zien voor de toekomst volop kansen en mogelijkheden. Peter: “We hebben veel vertrouwen in een toekomst voor fysieke winkels. Ik verwacht dat grotere zaken gaan overleven, je ziet ook dat de grote merken daarvoor kiezen. Er zullen collega’s omvallen. Hoe vervelend dat voor hen ook is, voor ons biedt dat alleen maar kansen. Ik denk dat wij binnen nu en 10 jaar alleen maar groter worden, niet door meer winkels, maar doordat onze klandizie gaat groeien.”

Competitie om te zien wie het het beste heeft gedaan
Johan Hofstede is nu 61 jaar en wil nog minimaal 5 jaar doorwerken op de huidige manier. Hij vertelt: “Ik vind het veel te leuk. De winkel in Beltrum is ook echt mijn winkel. We zijn dan wel één bedrijf maar iedereen runt zijn eigen vestiging zelfstandig. Elke maand krijgen we de cijfers en het is altijd weer competitie om te zien wie het het beste gedaan heeft. Maar ik ga het op een gegeven moment loslaten, daar heb ik ook geen probleem mee.” Het is de bedoeling dat Peter dan naar de zaak in Beltrum gaat. “Sinds begin vorig jaar zit ik nu al elke donderdag op kantoor in Beltrum waar ik door mijn moeder wordt ingewerkt. Op den duur ga ik de administratie van haar overnemen.”

Collecties van de winkels versterkt elkaar
Voor de toekomst hebben Mark en Peter volop plannen voor de vestiging in Beltrum: “Deze winkel heeft een echte regiofunctie. Daarom willen we hier gaan verbouwen. Hier staan nu dezelfde modellen als in de andere winkels. In de toekomst willen we in Beltrum een bredere collectie neerzetten, meer de krenten uit de pap, of de hele collectie van alle A-merken. Klanten uit de omliggende winkels kunnen die dan hier bekijken en beslissen waar ze hem willen kopen of ophalen.”
Johan voegt toe: “In het verleden waren we een beetje bang voor kannibalisme doordat de winkels maar op zo’n 10 km afstand van de hoofdvestiging in Beltrum zitten. Maar het tegendeel is waar. We kunnen klanten doorverwijzen: wat hier niet staat, staat misschien wel in een andere vestiging. We versterken elkaar alleen maar. De omzet stijgt en alle vier vestigingen lopen goed. Waar we bang voor waren is alleen maar positief uitgevallen.”